۱۳۹۶ خرداد ۱۳, شنبه

واکنش امامان جمعه مشهد به تضاد با مبنای فکری و ریشه آمریکایی درسند ۲۰۳۰ یونسکو

ر حالی که دولت حسن روحانی گزارش‌ها درباره محتوای سند ۲۰۳۰ یونسکو را «دروغ» اظهارکرده بود، احمد علم الهدی امامان جمعه این هفته بار دیگر به این سند حمله کرده و آن را «در تضاد با مبنای فکری و اصول اعتقادی انقلاب اسلامی و ارزشی های دینی دانسته است.
 موج انتقادات امامان جمعه و اصولگرایان از سند ۲۰۳۰ پس از آغاز شد که  علی خامنه‌ای، رهبر ایران، روز ۱۷ اردیبهشت اجرای این سند را «غیرمجاز» دانست و اعلام کرد که جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد.
در تازه‌ترین این حملات، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، روز ۱۲ خرداد مدعی شد که سازمان ملل این سند را «تحت عنوان توسعه پایدار» دیکته کرده و کشورها باید «مواد آن را تا ۲۰۳۰ اجرا و طی ۱۵ سال تمام دنیا تحت یکنواختی فرهنگی قرار گیرد».
به گزارش رسیده، وی این سند را دارای «ریشه آمریکایی» دانست و ادعا کرد که همسر باراک اوباما «تمام مفاد آن را در دوحه قطر تشریح و افشا کرد و سپس در ۲۰۱۵ در سازمان ملل تنظیم شد».
آقای علم الهدی افزود:‌ «بحث ما این نیست که در این سند کدام ماده با دین می‌سازد و کدام ماده نمی‌سازد، حرف ما در اصل این سند است که با مبنای فکری و اصول اعتقادی و ارزشی و دینی ما منافات دارد».
امام جمعه مشهد از قوه قضائیه ایران خواست تا این سند را باطل کند.
او در این زمینه گفت که «می‌گویند یا شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس باید سند را ابطال کند اما رسیدگی به این قضیه از وظایف قوه قضائیه براساس اصل قانون اساسی است. اصل ۱۷۰ قانون اساسی می‌گوید اگر دولت مصوبه‌ای و معاهده‌ای داشته باشد که خلاف قانون اساسی باشد دیوان عدالت اداری می‌تواند آن را ابطال کند».
سند آموزشی یونسکو برای سال ۲۰۳۰ که به سند ۲۰۳۰ معروف است، بر مسائلی چون تضمین آموزش برابر و فراگیر، محیط‌زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها و ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد.
دولت حسن روحانی در واکنش به انتقادها گفته که اجرای این سند را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است و رییس‌جمهوری اسلامی نیز تصریح کرده است:‌ بسیاری از اسناد و کنوانسیون‌های مشابه بین‌المللی، بویژه یونسکو، الزام‌آور نیستند و اضافه کرد: «در مورد سند ۲۰۳۰ هم صراحتاً اعلام شده که صرفا در حدود ضوابط دینی، قانونی و فرهنگی خود عمل خواهیم کرد».
به رغم این توضیحات، انتقاد اصولگرایان و امامان جمعه همچنان ادامه دارد. ۱۲ نماینده مجلس روز ۱۰ خرداد، در تذکر کتبی مشترک به حسن روحانی، از آنچه «اصرارش بر سند ۲۰۳۰»‌ نامیدند،‌ انتقاد کرده و هشدار دادند که در صورت تکرار، سؤال از او در دستور قرار می‌گیرد.
امام جمعه اصفهان نیز امروز گفت که «با این سند، دشمن راه نفوذ به کشور را برای خود گشوده است»، و مدعی شد: «در این سند گفته شده است که حرف از جهاد، شهادت و انقلاب در آموزش و پرورش نباید زده شود».
«دفاع مقدس» در نظر مقام‌های حکومتی ایران به جنگ هشت ساله ایران و عراق اطلاق می‌شود. این اظهارنظر امام جمعه اصفهان در حالی بیان می‌شود که در سند ۲۰۳۰ به چنین موضوعی اشاره نشده است.
او همچنین بدون ارائه سندی گفته است:‌ «یکی از مشاوران و جاسوسان کاخ سفید گفته بود ما موفق شدیم چادر مشکی زن ایرانی را به چادر توری و گلدار تبدیل کنیم، چادر توری و گلدار را به مانتوی بلند و مانتوی بلند را به مانتوهای کوتاه تبدیل کنیم، اکنون از حجاب زن مسلمان یک روسری باقی مانده است، تمام این بدبختی‌ها به خاطر آمریکا است بنابراین همه ما باید در تمام اوقات فریاد “مرگ بر آمریکا” را فراموش نکنیم».