۱۳۹۶ خرداد ۱۵, دوشنبه

حمایت خامنه ای از کشتار در دهه ۶۰ و تایید کشتار زندانیان در سال ۱۳۶۷

 علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در بیست و هشتمین سالگرد فوت خمینی، بینانگذار و رهبر سابق جمهوری اسلامی، با اشاره به وقایع دهه ۶۰ گفته است نباید جای شهید و جلاد عوض شود.
 او که عمدتاً درباره نقش  خمینی در پیروزی انقلاب و حفظ این پیروزی سخن گفته، در بخشی از صحبت‌هایش هم به دهه ۶۰ پرداخته و گفته است این دهه در سرنوشت ایران و ایرانی تعیین کننده و فوق العاده مهم و حساس بوده و در عین حال ناشناخته است اما اخیراً به وسیله برخی بلندگوها و صاحبان بلندگوها مورد تهاجم قرار می گیرد.
ماجراهای دهه ۶۰ عنوانی کلی ست برای سرکوب شدید مخالفان جمهوری اسلامی در این دهه و به خصوص اعدام‌های گسترده سال ۶۷.
به دلیل نامزد شدن ابراهیم رئیسی، یکی از اعضای هیات موسوم به هیات مرگ (مسئول محاکمه دوباره زندانیان سیاسی در سال ۶۷) در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مسائل مربوط به این سرکوب‌ها و اعدام‌ها بیشتر از گذشته به عرصه عمومی کشیده شدند و فرصت طرح در میان عموم مردم یافتند.
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران که در ایام تبلیغات انتخابات در مقام اپوزیسیون ظاهر شده بود، در یکی از سخنرانی‌هایش در نقد نامزدهای رقیب گفت امروز کسانی حرف از آزادی می زنند که در طول ۳۸ سال گذشته جز بستن دهان مخالفان و حبس و حصر و اعدام کار دیگری نکرده اند.
رهبر جمهوری اسلامی دهه ۶۰ را دهه آزمون‌های بزرگ و پیروزهای بزرگ دانسته و گفته است این دهه زمان خشن‌ترین تروریسم در ایران بوده است: «در طول چند سال هزاران نفر از مردم و مسئولان از سوی تروریست‌ها به شهادت رسیدند. من عدد مشخص نمی کنم، اما تا ۱۷ هزار نفر هم گفته اند. ۱۷هزار انسان ارزشمند فدا شدند. شهید مطهری و شهید بهشتی در میان این‌ها قرار دارند. دهه جنگ تحمیلی است، یعنی هشت سال از دهه اول انقلاب، صرف یک جنگ تحمیلی شد.»
در نقد آنچه علی خامنه‌ای مطرح می کند اما بسیاری از تحلیلگران سیاسی می گویند اعدام گروهی کسانی که در زندان‌ها بودند و پیشتر محاکمه و محکوم شده بودند ربطی به این ماجراها ندارد.
خامنه‌ای همچنین گفته است دهه ۶۰ دهه سخت‌ترین تحریم‌ها بوده است: «همه چیز را تحریم کرده بودند. علیه کشور، علیه مرکز اقتصادی، علیه دولت. دهه مبارزه با تجزیه طلبی بود. از اطراف کشور پول دادند، سلاح دادند تا به جان نظام جمهوری اسلامی بیندازد. دهه حوادث بزرگی بود که در کشور اتفاق افتاد و جوانان ما آنچنان محکم ایستادند تا همه آنها را شکست دادند.»