۱۳۹۶ خرداد ۱۲, جمعه

از سرگیری حمایت های مالی جمهوری اسلامی به گروه حماس

جمهوری اسلامی با وجود اظهارنظرهای رییس جمهورآمریکا در ریاض که حکومت ایران را حامی تروریست خواند، حمایت های مالی خود به گروه حماس را از سر خواهد گرفت.
کمک های جمهوری اسلامی  به این گروه که به عنوان یک گروه شبه نظامی فلسطینی شناخته می شود به دنبال در گرفتن جنگ داخلی در سوریه قطع شده بود.
علت قطع این کمک ها این بود که حماس از پشتیبانی از رژیم بشار اسد به عنوان متحد تهران سر باز زده بود و در تقابل جمهوری اسلامی با عربستان سعودی که دشمن منطقه ای و رقیب ایران در سوریه به شمار می رود، در سمت ایران نایستاده بود.
بر اساس این گزارش، به نظر می رسد ایران در هفته های اخیر و پس از انتخاب شدن اسماعیل هنیه به عنوان رهبر سیاسی جدید حماس (در انتخابات ششم ماه می این گروه) و پیروزی او بر موسی ابومرزوق که تهران نمی خواست با او کار کند، تغییراتی در سیاست خود ایجاد کرده است.
در دو هفته اخیر چهره های ارشد حماس با فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران و همچنین فرماندهان حزب الله لبنان، در لبنان دیدار و گفت و گو داشته اند.
این اطلاعات را منابع فلسطینی روز سه شنبه در اختیار دفتر روزنامه اشرق الاوسط قرار داده اند که دفتر آن در لندن است.
حماس، حزب الله و جمهوری اسلامی اسرائیل را دشمن اصلی خود می شناسند. حزب الله در سال ۲۰۰۶ جنگی تمام عیار را با اسرائیل به راه انداخت. حماس هم از سال ۲۰۰۸  سه درگیری شدید را با اسرائیلی ها در نوار غزه تجربه کرده است. حاکمان مذهبی ایران هم اغلب به طور معمول و مرتب خواستار نابودی اسرائیل می شوند.
آغاز جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱، باعث از میان رفتن آشکار پیوند میان جمهوری اسلامی و حماس شد چرا که حماس نپذیرفت از رژیم اسد که عمدتاً از اعضای اقلیت علوی شیعه سوریه هستند حمایت و پشتیبانی کند.
این گروه به حمایت از پیکارجویان سنی مورد حمایت عربستان سعودی پرداخت و در مقابل اسد قرار گرفت. این در حالی ست که جمهوری اسلامی و حزب الله پایبند تشیع هستند در حالی که حماس یک گروه اسلامگرای سنی به شمار می رود.
اسرائیل مدعی است که ایران با تامین مالی حماس قصد دارد به این گروه کمک کند تا شبکه تونل های زیرزمینی خود و امکانات موشکی اش را تقویت و بارسازی کند که در هر سه درگیری حماس و اسرائیل که از سال ۲۰۰۸ تا کنون داشته اند مورد استفاده قرار گرفتند.