۱۳۹۶ شهریور ۲۷, دوشنبه

مخالفت مقامات جمهوری اسلامی با نصب گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه  گزارشِ عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را بیانیه‌ای سیاسی توصیف کرد.و از گزارشات وی را نادرست اعلام کرد.
جواد لاریجانی گفت: ما با نصب گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران کاملاً مخالفیم، او را معقول و موجه نمی‌دانیم، متأسفانه آنچه این گزارشگر تهیه کرده گزارش نیست بلکه یک بیانیه سیاسی است، هیچ ارزش گزارشگری ندارد، حتی مخالف آیین‌نامه‌های گزارشگری است.
عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که وضعیت حقوق‌بشر درایران همچنان با چالش‌های جدی روبرو است. او با انتقاد از عملکرد دادگاه‌های انقلاب و روند دادرسی‌ها در ایران، بهبود این وضعیت را بدون اصلاح نظام قضایی غیرممکن دانست.
در ماده ۱۰۹در بخش نتیجه‌گیریهای این گزارش آمده است:
-طی سالها، تعداد زیادی گزارش درباره کشتار سال ۱۳۶۷ منتشر شده است. اگر تعداد افرادی که ناپدید شده و سپس اعدام شده‌اند را بتوان مورد بحث و جدل قرار داد، شواهد فوق‌العاده زیادی نشان می‌دهند که هزاران نفر به‌طور شتابزده‌ای به‌قتل رسیدند.
در ماده ۷۴ این گزارش آمده است:
در اوت ۲۰۱۶ یک نوار صوتی از جلسه‌یی که در سال ۱۹۸۸ بین مقامات بلندپایه دولتی و روحانیان برگزار شد، منتشر شد. این نوار صوتی، نامهای مقاماتی را که اعدامها را اجرا کرده‌اند و از آن دفاع کرده‌اند، را فاش نمود، از جمله وزیر دادگستری فعلی، یک قاضی دادگاه عالی، و رئیس یکی از بزرگترین مؤسسات مذهبی در کشور و کاندیدای ریاست‌جمهوری در انتخابات ماه مه.